Jom follow Kelab Rakan Islah..

kepada semua sahabat anda dialu-alukan untuk menjadi followers Kelab Rakan Islah IPG Kampus Bahasa Melayu...
hanya klik di follow dan ikut langkah seterusnya...
dan kita semua dapat bersama-sama berkongsi maklumat serta idea-idea baru dengan berchatting secara online di ruang Let's talk...


Jom..!!! Tunggu apa lagi...!!

Program Pemantapan Asas Sahsiah Siri 5 2010

Sunday, April 25, 2010

Panggilan At-Taqwa...



Pendapat yang sahih berkenaan hukum sembahyang berjemaah (kecuali sembahyang Jumaat) adalah fardu kifayah. Oleh itu kefarduan tersebut tidak akan terlepas daripada penduduk sesebuah pekan (Ahlul Baldah) melainkan setelah ia didirikan dengan jelas. Sekiranya ia tidak didikan sama sekali atau didirikan dalam keadaan bersembunyi, maka semua penduduk tersebut berdosa dan pemerintah wajib memerangi mereka.
Dalil ia disyariatkan ialah Firman Allah Taala yang bermaksud ::
Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka (dari kalangan sahabatmu ) lalu kamu hendak mendirikan sembahyang bersama-sama mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri (sembahyang) bersamamu.
Ayat ini adalah ayat yang berkenaan dengan sembahyang dalam keadaan takut. Sekiranya terdapat perintah supaya sembahyang secara berjemaah walaupun dalam keadaan takut maka melakukannya dalam keadaan aman adalah lebih aula (utama).
Kaum wanita tidak digalakkan solat berjemaah di masjid dan lebih digalakkan solat berjemaah di rumah. Walau bagaimanapun mereka boleh pergi ke masjid untuk sama-sama mengerjakan solat berjemaah, namun mestilah mematuhi beberapa syarat, seperti dilarang memakai perhiasan dan bauan. Hal ini demikian keran dikhuatiri akan berlaku fitnah yang membawa seseorang kepada keburukan sebagaimana hadis Rasulullah S.A.W. yang bermaksud:
Janganlah kamu larang wanita –wanita itu pergi ke masjid tetapi dirumah adalah lebih baik bagi mereka. ( Riwayat Ibn Umar)
Wahai sahabat sekalian...
Dengar ja azan jom la ke surau...
Yang leka main futsal bersyukurla masih dapat dengar azan...
Yang ghairah berdating bersyukurla masih dapat dengar azan...
Yang lali dibungkus selimut bersyukurla masih dapat dengar azan...
Yang lalai ber 'FACEBOOK' bersyukurla masih dapat dengar azan... 

0 comments:

Post a Comment

Template by:
Free Blog Templates